Σάββατο 16 Μαΐου 2015

~ Πρόγραμμα Πολιτιστικών Θεμάτων ~ "Με τα μάτια των μοντέρνων ζωγράφων" (Ε΄ Μέρος: Τζάκσον Πόλοκ)

Ολοκληρώνοντας το Πρόγραμμά μας "Με τα μάτια των μοντέρνων ζωγράφων" (Πρόγραμμα Πολιτιστικών Θεμάτων, το οποίο υλοποιείται στα πλαίσια της Ευέλικτης Ζώνης), γνωρίσαμε τον ζωγράφο Τζάκσον Πόλοκ (Jackson Pollock). 

Ο Τζάκσον Πόλοκ (28 Ιανουαρίου 1912 – 11 Αυγούστου 1956) ήταν Αμερικανός ζωγράφος και ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του κινήματος του αφηρημένου εξπρεσιονισμού. 

Τα παιδικά του χρόνια τα πέρασε δύσκολα, καθώς η οικογένειά του μετακινούνταν συχνά σε διάφορες πόλεις και πολιτείες της Αμερικής. 

Μεγαλώνοντας εγκαταστάθηκε στη Νέα Υόρκη και σπούδασε ζωγραφική εκεί.

Σαν χαρακτήρας ήταν δύσκολος και ιδιαίτερος, έπινε πολύ αλκοόλ και έπασχε από κατάθλιψη. Τα έργα του, ενώ δείχνουν να έχουν γίνει τυχαία, στην ουσία αντανακλούν όλη την ένταση που είχε μέσα του.

Ο Πόλοκ επινόησε μια νέα, δική του τεχνική - την τεχνική του σταξίματος: τοποθετούσε στο έδαφος τον καμβά του και έσταζε ή πιτσιλούσε τη μπογιά πάνω του. Οι περισσότεροι πίνακές του ήταν πολύ μεγάλοι και αφηρημένοι. Αρχικά είχαν πολλά, έντονα χρώματα, αργότερα όμως είχαν όλο και λιγότερα και έγιναν πιο σκοτεινοί.

Ο Τζάκσον Πόλοκ σκοτώθηκε αρκετά νέος, σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα (οδηγούσε ο ίδιος και πιστεύεται πως ήταν μεθυσμένος), και δεν μπόρεσε έτσι να συνεχίσει το έργο του. 

Με τη βοήθεια του βιβλίου "Πόλοκ" μάθαμε μερικά πράγματα για τη ζωή του ζωγράφου και για το έργο του και οργανώσαμε το ταμπλό μας με μερικούς αντιπροσωπευτικούς πίνακές του: 


Μάθαμε πως ο Πόλοκ είχε επινοήσει μια δική του τεχνική για να ζωγραφίζει, την τεχνική του σταξίματος (dripping) και θελήσαμε να τη δοκιμάσουμε κι εμείς.

Βάλαμε λοιπόν τέμπερα σε άδεια μπουκάλια προϊόντων (που είχαμε φυλαγμένα στην τάξη μας από το Πρόγραμμα της Ανακύκλωσης και είχαν το κατάλληλο στόμιο) και χρησιμοποιήσαμε χοντρό χαρτόνι για τους πίνακές μας. 

Αφήσαμε ελεύθερη τη φαντασία μας, στάξαμε μπογιές σε διάφορα χρώματα σε όλη την επιφάνεια του χαρτονιού μας και δημιουργήσαμε τους δικούς μας, καταπληκτικούς πίνακες! 



Όσο οι πίνακές μας στέγνωναν (και άργησαν πολύυυυ... σχεδόν τέσσερις μέρες έκαναν να στεγνώσουν!!) εμείς κάναμε κι άλλες εργασίες.

Πώς να ζούσε ο Τζάκσον Πόλοκ; Πώς να ήταν μια ημέρα από τη ζωή του; Ξέραμε ότι ζούσε μαζί με τη γυναίκα του, επίσης ζωγράφο... αλλά τι άλλο έκανε;

Είχαμε πολλές ιδέες και ο καθένας είπε τη δική του. Η κυρία μας τις κατέγραψε, και έπειτα αφιερώσαμε πολύ χρόνο για να σκεφτούμε πώς να τις βάλουμε στη σωστή χρονική σειρά. Τι έκανε πρώτα ο Πόλοκ και τι ύστερα;

Ενώνοντας τις ιδέες μας με τη σειρά, δημιουργήσαμε μια μικρή ιστοριούλα. Της δώσαμε τον τίτλο "Μια μέρα από τη ζωή του Τζάκσον Πόλοκ", και ήταν η παρακάτω: 


Μια μέρα από τη ζωή του Τζάκσον Πόλοκ

Το πρωί, ο κύριος Πόλοκ ξύπνησε, έβαλε τα ρούχα του και πήγε στην τουαλέτα για να πλυθεί. Μετά, πήρε το αυτοκίνητό του, πήγε σε ένα μαγαζί και έμαθε να ζωγραφίζει.
Μετά πήγε σπίτι του να φάει. Έφαγε δημητριακά και ήπιε γάλα.
Μετά κοιμήθηκε κι όταν ξύπνησε ήταν μεσημέρι και έφαγε χοτ-ντογκ.
Μετά πήγε στο δωμάτιό του, ζωγράφισε λίγη ώρα και τελείωσε τον πίνακά του. Έδωσε στον πίνακα το όνομά του: Τζάκσον Πόλοκ. Μετά ξεκίνησε κι άλλον πίνακα κι αφού τον τελείωσε, τον ονόμασε "Γραμμές του Πελεκάνου". Ήταν μεγάλος, με πολλά, ζωντανά χρώματα.
Για να περάσει η ώρα, είδε λίγη τηλεόραση. Το απόγευμα έφαγε πατάτες τηγανητές και πίτσα, ήπιε λίγο νερό και μετά ήπιε κρασί.
Νύχτωσε. Έπλυνε τα δόντια του, είδε στην τηλεόραση το "Μην αρχίζεις τη μουρμούρα" και μετά κοιμήθηκε. Ονειρεύτηκε εμάς τα παιδιά, να γράφουμε αυτή την ιστορία.

(Συνεργατική ιστοριούλα των μαθητών: 
Μάκης, Ζωή Τ., Ζωή Κ., Ισαάκ, Γιάννης, Αλέξανδρος.

Οι ιδέες τους - π.χ. "Έφαγε" - εμπλουτίστηκαν μέσω των ερωτήσεων που έκανε η 
νηπιαγωγός, γα παράδειγμα: "Τι έφαγε;" - "Δημητριακά". "Τι ήπιε;" - "Γάλα").


Η κυρία μας έγραψε την ιστορία μας στον υπολογιστή, την τύπωσε και έπειτα την εικονογραφήσαμε.



Αυτές ήταν μερικές από τις δραστηριότητες που κάναμε για τον ζωγράφο Τζάκσον Πόλοκ.

Τώρα που το πρόγραμμά μας για τους ζωγράφους έφτασε στο τέλος του, θα θέλαμε να σας πούμε πως μας άρεσε πολύ να μαθαίνουμε γι΄αυτούς και πως το ευχαριστηθήκαμε! Όπως λέει και ο φίλος μας ο Νικόλας Μ...

"Ήταν τέλεια!!"


Συνολικά, γνωρίσαμε πέντε μοντέρνους ζωγράφους: τον Πάουλ Κλέε, τον Άντι Γουόρχολ, τον Ζορζ Σερά, τον Βασίλι Καντίνσι και τον Τζάκσον Πόλοκ.

Από την αρχή μέχρι το τέλος, ήμασταν όλοι μας γεμάτοι ενδιαφέρον, ενθουσιασμό και περιέργεια. Μας άρεσαν πολύ οι πίνακές τους και χαιρόμασταν που μαθαίναμε πώς να ζωγραφίζουμε σαν κι αυτούς - γινόμασταν έτσι κι εμείς μικροί ζωγράφοι!


Ευχαριστούμε που ήσαστε μαζί μας! Θα τα πούμε και πάλι σε λίγες μέρες!

Ως τότε, να περνάτε καλά, όμορφα και γελαστά!


Διευθύνσεις στο Διαδίκτυο που μας βοήθησαν στο μάθημα και μας έδωσαν ιδέες:

► Πώς μπορεί ένας εξπρεσσιονιστής ζωγράφος να εμπνεύσει τα παιδιά:

► Kindergarten Jackson Pollock Paintings:


Βιβλιογραφία:

Emmerling L. (2005). Πόλοκ (Τζάκσον Πόλοκ, 1912-1956). Αθήνα: Εκδόσεις Taschen/Γνώση.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου