Από τον Ιανουάριο ως και το Μάρτιο, στο Νηπιαγωγείο μας "τρέχει" ένα Πρόγραμμα Πολιτιστικών Θεμάτων, με τίτλο:
"Με τα μάτια των μοντέρνων ζωγράφων"
Το Πρόγραμμα υλοποιείται στα πλαίσια της Ευέλικτης Ζώνης (η οποία είναι ένα καινοτόμο πρόγραμμα, που λειτουργεί εντός του υποχρεωτικού ωρολόγιου προγράμματος. Σκοπός της είναι να εξασφαλίσει στον εκπαιδευτικό το θεσμικό και χρονικό πλαίσιο για να μελετήσει η τάξη του θέματα που παρουσιάζουν ενδιαφέρον για τους μαθητές, ακολουθώντας τρόπους που δεν είναι εύκολο να εφαρμόσει στο συμβατικό πρόγραμμα). (πηγή)
Καθ΄όλη τη διάρκεια του Προγράμματος, στόχος μας είναι να γνωρίσουμε πέντε διαφορετικούς μοντέρνους ζωγράφους και τα έργα τους, να έρθουμε σε επαφή με ισάριθμα ζωγραφικά κινήματα, καθώς και να προσεγγίσουμε με διάφορες τεχνικές το ύφος τους και την τεχνοτροπία τους.
→ Πάουλ Κλέε (Paul Klee, Μοντέρνα Αφηρημένη Τέχνη)
→ Άντι Γουόρχολ (Andy Warhol, Ποπ Αρτ)
→ Ζορζ Σερά (George-Pierre Seurat, Πουαντιγισμός)
→ Βασίλι Καντίνσκι (Wassily Kandinsky, Εξπρεσσιονισμός)
→ Τζάκσον Πόλοκ (Jackson Pollock, Αφηρημένος Εξπρεσσσιονισμός)
_____________________
Πρώτο από όλους, γνωρίσαμε τον Πάουλ Κλέε.
Ο Πάουλ Κλέε (18 Δεκεμβρίου 1879 – 29 Ιουνίου 1940) ήταν Γερμανός ζωγράφος. Γεννήθηκε κοντά στη Βέρνη (Ελβετία) από γονείς μουσικούς. Ο Κλέε έμαθε να παίζει βιολί στα 7 του χρόνια και στα 11 έγινε μέλος της ορχήστρας της Μουσικής Εταιρείας της Βέρνης.
Αυτό που τον κέρδισε όμως και αυτό που αγαπούσε περισσότερο να κάνει, ήταν η ζωγραφική - παρόλο που οι γονείς του δεν ήθελαν ο γιος τους να ζωγραφίζει.
Ο Κλέε ήθελε τα έργα του να δείχνουν απλά, σαν να τα είχε κάνει παιδί. Στην πραγματικότητα, όμως, τα δούλευε με μεγάλη προσοχή. Συνολικά, δημιούργησε περισσότερα από 9.000 έργα.
Ο Κλέε ζωγράφιζε πάντοτε με κέφι και χαρά - απλώς άρχιζε να σχεδιάζει και οι γραμμές γίνονταν σχήματα. "Ένας πίνακας" έλεγε "είναι απλώς μια γραμμή που βγήκε για περίπατο". Στη συνέχεια περνούσε σε χρώματα και σκιές, προσθέτοντας και αφαιρώντας πράγματα μέχρι να νιώσει ότι η δουλειά του βρισκόταν σε ισορροπία, ότι ήταν "σωστή"!
Με τη βοήθεια του βιβλίου της Susanna Partsch "Κλέε", μάθαμε για τη ζωή του ζωγράφου και είδαμε πολλά από τα έργα του. Συζητήσαμε για το καθένα από αυτά, είπαμε τι μας αρέσει ή τι δεν μας αρέσει, τι μας φαίνεται ασυνήθιστο ή περίεργο, και τι συναισθήματα μας προκαλεί το καθένα. ΄Επειτα, οργανώσαμε κατάλληλα το ταμπλό μας:
Προσέξαμε ότι ο ζωγράφος χρησιμοποιούσε συχνά τα γεωμετρικά σχήματα στα έργα του, και αποφασίσαμε να δοκιμάσουμε κι εμείς να "ζωγραφίσουμε", χρησιμοποιώντας σχήματα. Να μερικές από τις "ζωγραφιές" που κάναμε στην παρεούλα:
Ο Κλέε έλεγε πως "Ένας πίνακας είναι απλώς μια γραμμή που βγήκε για περίπατο". Μας άρεσε αυτή η άποψη. Πώς όμως μπορεί μια γραμμή να πάει περίπατο σε έναν πίνακα; Δοκιμάσαμε στο χαρτί μας: ξεκινήσαμε κάνοντας μια γραμμή μονοκοντυλιά, την οποία "ταξιδέψαμε" πότε από εδώ και πότε από εκεί, άλλοτε πάνω και άλλοτε κάτω.
Παρατηρήσαμε πως η γραμμή μας, ταξιδεύοντας, είχε δημιουργήσει στο χαρτί μας διάφορα περίεργα σχήματα. Τα χρωματίσαμε και φτιάξαμε έτσι εκπληκτικούς πίνακες!
Παρακολουθήσαμε στον υπολογιστή δυο βίντεο για τον Κλέε, και μάθαμε πως μερικά από τα έργα του είχαν "ρυθμό". Δημιουργήσαμε ένα λεκτικό και ηχητικό μοτίβο για να θυμόμαστε το "ρυθμό" ενός συγκεκριμένου έργου του, και με τη βοήθεια του μοτίβου αναπαραστήσαμε το ρυθμό του έργου αυτού στο χαρτί μας.
Έπειτα, μελετήσαμε τον πίνακα του Κλέε "Ο Μαύρος Πρίγκιπας" και προσπαθήσαμε να τον αναπαράγουμε με κηρομπογιές, όπως μπορούσε ο καθένας.
"Ο Μαύρος Πρίγκιπας"
Μελετήσαμε και τον πίνακα Senecio (Old man/Ηλικιωμένος άνδρας) και τον ζωγραφίσαμε με το δικό μας τρόπο, φτιάχνοντας ένα καδράκι.
Senecio (Old man/Ηλικιωμένος άνδρας)
Με αφορμή τον πίνακά του "Κάστρο και Ήλιος" που είχαμε αναρτημένο και στο ταμπλό μας, κάναμε διάφορες δραστηριότητες.
"Κάστρο και Ήλιος"
Αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε μια τεράαααστια πόλη, χρησιμοποιώντας μόνο σχήματα για τα κτίρια, όπως ακριβώς είχε κάνει και ο Κλέε στο συγκεκριμένο πίνακα.
Αρχικά, σχεδιάσαμε στο χαρτί μας με μολύβι το περίγραμμα διαφόρων σχημάτων που είχαμε στο νηπιαγωγείο. Όπου δυσκολευτήκαμε, ειδικά οι μικρότεροι από εμάς, μας βοήθησε λιγάκι η κυρία μας.
Έπειτα, χρησιμοποιήσαμε νερομπογιές και βάψαμε τα σχήματα με τα χρώματα που μας άρεσαν. Συμφωνήσαμε να χρησιμοποιήσουμε όλοι το ίδιο χρώμα για τον ουρανό, γιατί είχαμε σκοπό να ενώσουμε όλες μαζί τις ζωγραφιές μας για να φτιάξουμε την τεράστια πόλη και δε θέλαμε να διαφέρει ο ουρανός, από εργασία σε εργασία. Θέλαμε η πόλη μας να έχει μια οπτική συνέχεια.
Στο τέλος, η κυρία μας ένωσε τις εργασίες μας τη μία με την άλλη, και χαρήκαμε πολύ με το αποτέλεσμα. Η πόλη μας ήταν ΤΕΡΑΣΤΙΑ!! (Και δεν σας κρύβουμε πως βρήκαμε το έργο μας καλύτερο από αυτό του Κλέε με το Κάστρο...)
☺
Κολλήσαμε την πόλη μας ψηλά στον τοίχο του νηπιαγωγείου και σχεδόν κάλυψε το μήκος του, από άκρη σε άκρη!!
Στις ελεύθερες δραστηριότητες επίσης, ανασυνθέσαμε το Κάστρο του Κλέε με διάφορα σχήματα, φτιάξαμε ανεμόμυλους και χίλιες δυο άλλες κατασκευές.
Ευχαριστούμε που ήσαστε μαζί μας! Θα τα πούμε ξανά σε λίγες μέρες.
Ως τότε, καλά να περνάτε και να μην ξεχνάτε να χαμογελάτε!!
Διευθύνσεις στο Διαδίκτυο που μας βοήθησαν στο μάθημα και μας έδωσαν ιδέες:
►Χρωματοϊστορίες - Κλέε (βίντεο):
►Paul Klee (βίντεο): https://www.youtube.com/watch?v=CzkwPUR2onk
►Ο Πάουλ Κλέε μιλάει με ένα παιδί (φύλλα εργασίας):
►Αναλύοντας τον ιδιοφυή Πάουλ Κλέε:
►Ζωγραφίζοντας μια πόλη με την τεχνοτροπία του Paul Klee:
Βιβλιογραφία:
Partsch, S. (2005). Κλέε (Πάουλ Κλέε, 1879-1940). Αθήνα: Εκδόσεις Taschen/Γνώση
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου