Τρίτη 9 Ιουνίου 2015

Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Αγωγής & Ομαλής Μετάβασης στο Δημοτικό Σχολείο: "Και όλοι... κάτω από τη γη"

Ένα ακόμη Πρόγραμμα που υλοποιήσαμε στο Νηπιαγωγείο μας τη φετινή σχολική χρονιά 2014-2015, ήταν το "Και όλοι... κάτω από τη γη" (Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Αγωγής που υλοποιήθηκε στα πλαίσια της Ευέλικτης Ζώνης, με στόχο τη διευκόλυνση της μετάβασης των νηπίων στο Δημοτικό Σχολείο).

Κύριοι στόχοι του προγράμματος ήταν: 
  • να έρθουμε σε επαφή με τους μαθητές και τους δασκάλους του Δημοτικού Σχολείου.
  • να εξοικειωθούμε με το χώρο και τη λειτουργία του Δημοτικού Σχολείου
  • να εμπλουτίσουμε το λεξιλόγιό μας και να αναπτύξουμε την φιλία και την επικοινωνία με τα παιδιά του Δημοτικού Σχολείου
  • να γνωρίσουμε το έδαφος/χώμα, αλλά και ό,τι υπάρχει και ζει μέσα σε αυτό, ή κάτω από αυτό (ζωικοί και φυτικοί οργανισμοί) και να διευρύνουμε τις γνώσεις μας
  • να παρατηρήσουμε και να μελετήσουμε
  • να συγκρίνουμε, βρίσκοντας ομοιότητες και διαφορές
  • να συνεργαστούμε
  • να σκεφτούμε, να κρίνουμε και να πάρουμε τις δικές μας αποφάσεις
  • να πειραματιστούμε

Και τώρα, ήρθε η ώρα να σας παρουσιάσουμε (με λίγα λόγια και με αρκετές φωτογραφίες) μερικές από τις δραστηριότητες που κάναμε στα πλαίσια του προγράμματος:

  • Προκειμένου να δούμε τι ξέραμε ήδη και τι εμπειρίες είχαμε σχετικά με το θέμα, δημιουργήσαμε ιστογράμματα σχετικά με το "τι ξέρουμε",  "τι θέλουμε να μάθουμε", και "πως θα το μάθουμε". Εμείς τα παιδιά, προτείναμε να διαβάσουμε βιβλία, να ψάξουμε στο ίντερνετ, να ρωτήσουμε τις μαμάδες και τους μπαμπάδες, να δούμε βίντεο. 
  • Διαβάσαμε το παραμύθι "Ένα κουκούτσικο κουκούτσι" της Γιολάντας Τσιαμπόκαλου, από το περιοδικό "Παράθυρο στην εκπαίδευση του παιδιού". Ζωγραφίσαμε τον Κουκούτσικο, το μικρό κουκούτσι και τις περιπέτειές του. 
  • Διαβάσαμε το παραμύθι "Μεγαλώνει, μεγαλώνει το φυτό" του  Σαμ Γκόντουιν. Φυτέψαμε σπόρους  σε κυπελάκια (κοκκινογούλια, κρεμμύδια κόκκινα, κρεμμύδια άσπρα, φασόλια, ντομάτες, κολοκύθες), προκειμένου να δημιουργήσουμε τα δικά μας φυτά και στη συνέχεια το δικό μας λαχανόκηπο, και να παρατηρήσουμε ποια από αυτά δημιουργούν καρπούς μέσα στο χώμα και ποια έξω από αυτό. Όταν τα φυτά μας μεγάλωσαν λίγο τα παρατηρήσαμε και ζωγραφίσαμε τα στάδια ανάπτυξης του φυτού. 


  • Διαβάσαμε το παραμύθι " Η ζωή κάτω από τη γη" της Marias Rius - J.M. Parramon και μιλήσαμε για τα ζώα που ζουν μέσα στο χώμα. Δουλέψαμε το φύλλο εργασίας "Ο τυφλοπόντικας".  
  • Διαβάσαμε το παραμύθι: "Ο Ρίγκι το μυρμήγκι στο διαμέρισμα του κυρίου αφηρημένου".  

  • Είδαμε το μύθο της αράχνης. Παίξαμε το παιχνίδι "Ο ιστός της αράχνης", με τη βοήθεια ενός κουβαριού. Όποιο παιδάκι απαντούσε σε κάποια ερώτηση σχετικά με το μύθο της αράχνης, έπαιρνε στα χέρια του το κουβάρι... και κάπως έτσι, δημιουργήσαμε τον ιστό της αράχνης. 

  • Παρατηρήσαμε στα βιβλία "Κρύο αίμα" και "Αθέατος κόσμος" του National Geographic υπέροχες εικόνες σε μεγέθυνση με έντομα που ζουν μέσα στο χώμα. Μάθαμε έτσι για τα σκαθάρια στρατιώτες, για τον κρεμμυδοφάγο, για το σκαθάρι ρινόκερο, για το σκαθάρι με τις τέσσερις βούλες,  αλλά και για κάποια είδη αραχνών όπως η μαύρη αράχνη, η αράχνη πασχαλίτσα και η αράχνη του Χριστού τις οποίες κατασκευάσαμε. 



  • Δουλέψαμε το φύλλο εργασίας "Το γράμμα Σ,σ.ς., το στριμμένο το σκουλήκι". 
  • Διαβάσαμε το παραμύθι  "Ξεγελάσματα. Το πουκάμισο του φιδιού" της Πασσιά Αγγελικής.  Είδαμε το βίντεο της Walt Disney "Ο μαγικός κόσμος των ζώων - φίδια". Μάθαμε πως ζουν τα φίδια και γίναμε κι εμείς "φίδια". 
  • Στο μεταξύ οι σπόροι μας φύτρωσαν, τα φυτά μας μεγάλωσαν και ήρθε η ώρα να τα φυτέψουμε στο χώμα. Καλέσαμε λοιπόν τα παιδιά του δημοτικού σχολείου στο νηπιαγωγείο και φτιάξαμε έναν λαχανόκηπο στην αυλή του νηπιαγωγείου. Παρατηρήσαμε ότι τα κρεμμύδια και τα κοκκινογούλια δημιουργούν καρπό μέσα στο χώμα, ενώ τα φασόλια, οι ντομάτες και οι κολοκύθες έξω από αυτό.  





  • Στα πλαίσια εκπαιδευτικής εκδρομής στο Άλσος Αγίου Νικολάου Νάουσας, μαζέψαμε διάφορα υλικά από τη φύση όπως πέτρες, κουκουνάρια και σαλιγκάρια. Χρησιμοποιήσαμε κάποια από τα υλικά αυτά για να κατασκευάσουμε "Το κολλάζ της φύσης". 

  • Μάθαμε για τους παλαιοντολόγους και τα απολιθώματα. Γίναμε παλαιοντολόγοι, ψάξαμε και βρήκαμε "θησαυρούς" μέσα στην άμμο όπως πετρώματα (μωσαϊκό, σιδηρόπετρα, μάρμαρο αλλά και βότσαλα), σαλιγκάρια, κοχύλια, σέγκια, απολιθωμένα ροδάκινα, απολιθώματα σε πηλό. 
  • Δημιουργήσαμε ένα μουσείο φυσικής ιστορίας με αυτούς τους θησαυρούς καθώς και με ό,τι μας περίσσεψε από τα υλικά που φέραμε από την εκδρομή μας. 
  • Φτιάξαμε τα δικά μας απολιθώματα σε πηλό, χρησιμοποιώντας ως βάση για αποτυπώματα διάφορα φύλλα, κοχύλια, σαλιγκάρια, σέγκια. 
  • Είπαμε ότι οι παλαιοντολόγοι ανακαλύπτουν και ζωγραφιές των ανθρώπων που έζησαν πάνω στη γη πριν εκατομμύρια χρόνια και αποφασίσαμε να ζωγραφίσουμε πάνω σε πέτρες όπως αυτοί. 
  • Επισκεφθήκαμε το δημοτικό σχολείο και παρακολουθήσαμε μαζί τους το μάθημα της μελέτης περιβάλλοντος. Μαζί με τα παιδιά της Α', Γ' και Δ' τάξη είδαμε το παραμύθι "Ένα σποράκι λέει την ιστορία του". Επίσης είδαμε μια μαθητική ταινία με τίτλο "Εκεί που έπεσε ο σπόρος". Μάθαμε για τους παραδοσιακούς σπόρους και τα υβρίδια. Ακόμη μελετήσαμε μαζί τους διάφορα είδη χώματος όπως καστανόχωμα, φυλλόχωμα, κοκκινόχωμα, άμμο και χαλίκια. Φεύγοντας τα παιδιά του δημοτικού μας δώσανε δείγμα από όλα αυτά τα είδη χώματος για να τα εκθέσουμε στο Mουσείο μας (Φυσικής Ιστορίας). 



  • Διαβάσαμε το παραμύθι "Το ηλιοτρόπιο" του Ευγένιου Τριβιζά και μάθαμε ότι τα φυτά γεννιούνται, μεγαλώνουν και πεθαίνουν. Παρατηρήσαμε τον πίνακα ζωγραφικής "Δώδεκα ηλιοτρόπια σε βάζο" του Βίνσεντ Βαν Γκογκ. Δοκιμάσαμε σπόρους από ηλιοτρόπια και ζωγραφίσαμε τον δικό μας πίνακα με ηλιοτρόπια.



Τώρα που το πρόγραμμά μας έφτασε στο τέλος του, εμείς οι μικροί μαθητές του Νηπιαγωγείου Ροδοχωρίου, θα θέλαμε να σας πούμε ότι:

Στα πλαίσια του προγράμματος συνεργαστήκαμε με ενθουσιασμό μεταξύ μας, αλλά και με τους μαθητές του Δημοτικού Σχολείου. Αποκτήσαμε πολλές καινούριες γνώσεις, κάναμε καινούριες φιλίες με τα μεγαλύτερα παιδιά και εξοικειωθήκαμε περισσότερο με το χώρο του Δημοτικού Σχολείου, αλλά και με τον τρόπο που γίνεται το μάθημα εκεί.

Έτσι, το Δημοτικό Σχολείο σταμάτησε να φαντάζει στα μάτια μας ως κάτι το φοβερό και τρομερό... πλέον, και ειδικά οι μεγαλύτεροι από εμάς που του χρόνου θα πάνε στην Α΄Τάξη, αισθανόμαστε ασφαλείς και δεν το φοβόμαστε. Ούτε το αντιμετωπίζουμε με καχυποψία!




 Ευχαριστούμε που ήσαστε μαζί μας! Θα τα πούμε και πάλι, σύντομα.
Ως τότε, να περνάτε καλά, όμορφα και γελαστά!



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου