Την εβδομάδα που μας πέρασε μιλήσαμε για το βιβλίο και μάθαμε πολλά καινούρια πράγματα.
Ξεκινήσαμε παρατηρώντας διάφορα βιβλία που είχαμε στο νηπιαγωγείο και συζητήσαμε γι΄αυτά. Προσέξαμε πως, ενώ όλα τα βιβλία είναι φτιαγμένα από χαρτί και έχουν χαρτόνι απέξω, παρόλα αυτά δεν είναι όλα τα βιβλία ίδια! Κάθε βιβλίο είναι διαφορετικό από τα άλλα, και ως προς το σχήμα του, και ως προς την εικονογράφησή του, και ως προς τον τίτλο του και ως προς το περιεχόμενό του.
Έτσι, υπάρχουν βιβλία τετράγωνα, ορθογώνια, μικρά, μεγάλα, με σκληρό ή μαλακό εξώφυλλο, με λίγες ή πολλές εικόνες... που περιέχουν παραμύθια, λέξεις (λεξικά), μεγάλες ιστορίες (μυθιστορήματα) ή πληροφορίες για κάτι συγκεκριμένο (βιβλία γνώσεων).
Με την ευκαιρία, κάναμε και λίγα μαθηματικά: χρησιμοποιήσαμε τα βιβλία για να κάνουμε ταξινομήσεις, αντιστοιχίσεις και μια επανάληψη στα σχήματα (στην παρεούλα, αλλά και στο χαρτί).
Μάθαμε πως κάποια βιβλία γράφονται για τα μικρά παιδιά, κάποια για τα μεγαλύτερα παιδιά και κάποια βιβλία είναι για τους μεγάλους. Συζητήσαμε και βρήκαμε τρόπους να ξεχωρίζουμε με την πρώτη ματιά για ποιον έχει γραφτεί κάθε βιβλίο: τα βιβλία που είναι για εμάς, τα μικρά παιδιά, παρατηρήσαμε πως έχουν λίγες σελίδες, πολλές εικόνες και λίγα γράμματα. Τα βιβλία που είναι για τα μεγαλύτερα παιδιά έχουν περισσότερες σελίδες, περισσότερα γράμματα και δεν έχουν πολλές εικόνες. Και τα βιβλία των μεγάλων έχουν πάααρα πολλές σελίδες γεμάτες γράμματα (η κυρία μας έδειξε ένα που είχε 400 σελίδες!!!) και δεν έχουν εικόνες μέσα.
Έπειτα μάθαμε πώς φτιάχνεται ένα βιβλίο: αρχικά, κάποιος το σκέφτεται και το γράφει (ο συγγραφέας). Αφού το κάνει αυτό, το πηγαίνει σε κάποιον που λέγεται εκδότης και αν εκείνου του αρέσει, τότε αναλαμβάνει την έκδοσή του. Πολλοί άνθρωποι συνεργάζονται για να εκδοθεί ένα βιβλίο: αυτός που ζωγραφίζει τις εικόνες του, οι οποίες πρέπει να είναι σχετικές με το κείμενο (εικονογράφος), αυτός που το μεταφράζει (αν είναι σε ξένη γλώσσα - ο μεταφραστής), αυτοί που επιμελούνται τις διορθώσεις και το στήσιμό του (γραφίστας, επιμελητής) και αυτός που το τυπώνει σε χαρτί (τυπογράφος). Στο τέλος, το βιβλίο φτάνει στον βιβλιοπώλη και από το βιβλιοπωλείο του το αγοράζουμε εμείς για το σπίτι μας ή για το σχολείο.
Αφού τα καταλάβαμε όλα αυτά, παρατηρήσαμε ξανά τα εξώφυλλα διαφόρων βιβλίων και μάθαμε να αναγνωρίζουμε πού βρίσκεται ο τίτλος κάθε βιβλίου, το όνομα του συγγραφέα και ο εκδοτικός οίκος.
Μιλήσαμε για τα Δικαιώματα του Μικρού Αναγνώστη και διαλέξαμε κάποια από τα βιβλία για να τα διαβάσουμε στην τάξη.
Μιλήσαμε για τα Δικαιώματα του Μικρού Αναγνώστη και διαλέξαμε κάποια από τα βιβλία για να τα διαβάσουμε στην τάξη.
Παράλληλα, συλλαβίσαμε τη λέξη Βιβλίο χτυπώντας παλαμάκια σε κάθε συλλαβή, μάθαμε να αναγνωρίζουμε το πρώτο γράμμα της (Β, β) αλλά και ολόκληρη τη λέξη, την ανασυνθέσαμε παίζοντας, τη γράψαμε στο χαρτί και σκεφτήκαμε και άλλες λέξεις που ξεκινούν από το γράμμα Β.
Και έπειτα, θελήσαμε να γίνουμε κι εμείς μικροί συγγραφείς και να γράψουμε το δικό μας παραμύθι!! Αποφασίσαμε να ξεκινήσουμε το παραμύθι μας με το "Μια φορά κι έναν καιρό..." επειδή έτσι ξεκινούν όλα τα παραμύθια (και να το τελειώσουμε με το "Ζήσαν αυτοί καλά κι εμείς καλύτερα" επειδή έτσι τελειώνουν όλα τα παραμύθια!!)
Η κυρία μας ξεκίνησε πρώτη την ιστορία, και μετά τη συνεχίσαμε όλοι μας, ο καθένας με τη σειρά του (λέγοντας τι έγινε στην ιστορία, μετά από αυτό που είχε πει ο προηγούμενός του). Η κυρία μας κατέγραψε τα λόγια μας σε ξεχωριστά χαρτιά (χωρίς τη βοήθειά της δε θα τα καταφέρναμε μόνοι μας σ΄αυτό!!) και έπειτα ο καθένας μας πήρε το χαρτί με τα λόγια του για να ζωγραφίσει δίπλα τους την κατάλληλη εικόνα. Έτσι, γίναμε ΚΑΙ εικονογράφοι!!!
Μετά, η κυρία μας έδεσε όλες μαζί τις σελίδες του παραμυθιού που φτιάξαμε, με τη σωστή σειρά τους. Μας διάβασε το παραμύθι μας ολοκληρωμένο και μας άρεσε πάρα πολύ! Όμως κάτι του έλειπε... α, ναι, ο τίτλος!! Σκεφτήκαμε διάφορους τίτλους για το παραμύθι μας και αποφασίσαμε όλοι μαζί τον τίτλο που μας άρεσε περισσότερο:
"Η οικογένεια του Αρκούδου διαβάζει βιβλία".
(Δυστυχώς εκείνη την ημέρα έλειπαν αρκετοί φίλοι μας από την τάξη
κι έτσι δεν μπόρεσαν να γίνουν μικροί συγγραφείς... αλλά δεν πειράζει.
Τώρα που καταλάβαμε τη διαδικασία, θα τους βοηθήσουμε
και θα γράψουμε κι άλλα βιβλία!!)
και θα γράψουμε κι άλλα βιβλία!!)
Παράλληλα, στα πλαίσια του Προγράμματος της Ανακύκλωσης, αποφασίσαμε να ανακυκλώσουμε άχρηστα χαρτιά A4 που μαζεύαμε εδώ και καιρό στην τάξη μας και να φτιάξουμε το δικό μας ανακυκλωμένο χαρτί. Κόψαμε τα άχρηστα χαρτιά σε πολύ μικρά κομματάκια και τα βάλαμε να μουλιάσουν σε μια λεκάνη με νερό. Καλέσαμε τα παιδιά του Δημοτικού Σχολείου να έρθουν στο νηπιαγωγείο μας και να εργαστούμε όλοι μαζί για να φτιάξουμε το ανακυκλωμένο χαρτί (τάξεις: Α', Γ', Δ', Ε' και ΣΤ'). Την ημέρα που ήρθαν και τα μεγαλύτερα παιδιά, στραγγίξαμε καλά το μουλιασμένο χαρτί, του προσθέσαμε μπόλικη ατλακόλ και προέκυψε έτσι ένας εύπλαστος πολτός από χαρτί, που έμοιαζε με ζύμη. Απλώσαμε το χαρτοπολτό στο τραπέζι με τα χέρια μας, φτιάξαμε χοντρά φύλλα χαρτιού και τα αφήσαμε να στεγνώσουν για να τα χρησιμοποιήσουμε για ζωγραφική.
Προς το τέλος της εβδομάδας, οι κυρίες μας μάς ανακοίνωσαν πως θα ξεκινούσε στο νηπιαγωγείο μας η Δανειστική Βιβλιοθήκη. Μας εξήγησαν τι είναι μια Δανειστική Βιβλιοθήκη και πώς λειτουργεί, καθώς και τι πρέπει εμείς να κάνουμε. Διαβάσαμε και ένα σχετικό βιβλίο και συμφωνήσαμε όλοι μαζί να ακολουθήσουμε κάποιους κανόνες, αφού αγαπάμε τα βιβλία και δε θέλουμε να τα δούμε κατεστραμμένα. Έτσι, συμφωνήσαμε πως δε θα τα μουτζουρώνουμε, δε θα τα σκίζουμε, δε θα τρώμε και δε θα πίνουμε πάνω από τις σελίδες τους και πως θα τα προσέχουμε κάθε φορά που θα τα δανειζόμαστε.
Την Παρασκευή δανειστήκαμε από τη Δανειστική Βιβλιοθήκη το πρώτο μας βιβλίο και ήμασταν πάρα πολύ χαρούμενοι!
Την ίδια μέρα, κάναμε και τα γενέθλια της φίλης μας της Ζωής, μαζί με τα παιδιά του Δημοτικού, στο χώρο του Δημοτικού Σχολείου. Της ευχηθήκαμε "Χρόνια Πολλά", φάγαμε τούρτα, νόστιμα σπιτικά χάμπουργκερ και πίτσα που μας είχε ετοιμάσει η μαμά της, της κάναμε δώρο τις καλύτερες ζωγραφιές μας δεμένες σε ένα βιβλιαράκι και περάσαμε υπέροχα!
Την ίδια μέρα, κάναμε και τα γενέθλια της φίλης μας της Ζωής, μαζί με τα παιδιά του Δημοτικού, στο χώρο του Δημοτικού Σχολείου. Της ευχηθήκαμε "Χρόνια Πολλά", φάγαμε τούρτα, νόστιμα σπιτικά χάμπουργκερ και πίτσα που μας είχε ετοιμάσει η μαμά της, της κάναμε δώρο τις καλύτερες ζωγραφιές μας δεμένες σε ένα βιβλιαράκι και περάσαμε υπέροχα!
Ευχαριστούμε που ήσαστε μαζί μας! Θα τα πούμε ξανά σε λίγες μέρες.
Ως τότε, καλά να περνάτε και να μην ξεχνάτε να χαμογελάτε!
Διευθύνσεις στο Διαδίκτυο που μας βοήθησαν στο μάθημα αυτή την εβδομάδα:
http://www.psichogios.gr/datafiles/uploads/files/POS_GENIETAI_ENA_BIBLIO.pdf
Ευχαριστίες:
Ευχαριστούμε πολύ τον κ. Νικολαΐδη Νίκο (διευθυντή του Δημ. Σχολείου και δάσκαλο της Ε' και ΣΤ' τάξης) και την κα. Γκλιάου Κατερίνα (δασκάλα των Α', Γ' και Δ' Τάξεων) για την όμορφη συνεργασία και για τη φιλοξενία στο χώρο του Δημοτικού σχολείου την Παρασκευή!
Ευχαριστίες:
Ευχαριστούμε πολύ τον κ. Νικολαΐδη Νίκο (διευθυντή του Δημ. Σχολείου και δάσκαλο της Ε' και ΣΤ' τάξης) και την κα. Γκλιάου Κατερίνα (δασκάλα των Α', Γ' και Δ' Τάξεων) για την όμορφη συνεργασία και για τη φιλοξενία στο χώρο του Δημοτικού σχολείου την Παρασκευή!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου