Σάββατο 10 Ιανουαρίου 2015

Ανασκόπηση: Δραστηριότητες Α' Τριμήνου Σχ. Έτους 2014-2015 στο Νηπιαγωγείο μας

Αγαπητοί γονείς και φίλοι, γεια σας!

Πριν ξεκινήσουμε να σας παρουσιάζουμε όλα αυτά που θα κάνουμε κάθε εβδομάδα από δω και στο εξής στο Νηπιαγωγείο μας, εμείς τα νηπιάκια θα θέλαμε πρώτα να σας μιλήσουμε λιγάκι για τα θέματα που διδαχθήκαμε στην τάξη μας κατά το Α΄Τρίμηνο. 

Τότε, βλέπετε, δεν είχαμε φτιάξει ακόμη το ιστολόγιό μας! Δεν μπορούσαμε λοιπόν να μοιραστούμε μαζί σας, εδώ, στο διαδίκτυο, όοοολα αυτά τα καινούρια πράγματα που μαθαίναμε!! Τώρα όμως, μπορούμε... και ανυπομονούμε!

Σεπτέμβριος

→ Προσαρμογή - Δημιουργία Κανόνων
→ Ημερολόγιο - Ημέρες της εβδομάδας

Ο Σεπτέμβριος ήταν για εμάς τα παιδιά ο μήνας της προσαρμογής. Πολλοί από εμάς, άλλωστε, έρχονταν στο νηπιαγωγείο για πρώτη φορά! Έπρεπε λοιπόν να νιώσουμε άνετα, να προσαρμοστούμε και να μάθουμε τι σημαίνει σχολείο και τι σημαίνει να είσαι μαθητής!

Γνωρίσαμε το χώρο του σχολείου (τότε φιλοξενούμασταν σε μία αίθουσα του Δημοτικού Σχολείου Ροδοχωρίου και το Νηπιαγωγείο μας λειτουργούσε μόνο κλασικό, δηλαδή μόνο πρωί, καθώς το Ολοήμερο Τμήμα βρισκόταν σε αναστολή λειτουργίας), γνωρίσαμε την τάξη μας, τη νηπιαγωγό μας την κυρία Μαρία, τους συμμαθητές μας και δημιουργήσαμε όλοι μαζί στην τάξη μας τις γωνιές όπου θα παίζαμε και θα απασχολούμασταν καθημερινά. 

Ταυτόχρονα, συμφωνήσαμε μεταξύ μας τους κανόνες που θα έπρεπε όλοι μας να ακολουθούμε, για να λειτουργεί η ομάδα μας ομαλά και όσο το δυνατόν καλύτερα. Τους καταγράψαμε και ύστερα ορίσαμε και τις υπευθυνότητές μας. 


Έπειτα, μάθαμε τις ημέρες της εβδομάδας, μιλήσαμε για τους μήνες και τις εποχές, καθώς και για τις μεταβολές του καιρού και τα μετεωρολογικά φαινόμενα, και φτιάξαμε πίνακες αναφοράς για να τους χρησιμοποιούμε καθημερινά στην παρεούλα.

Οκτώβριος

→ Η οικογένειά μου
→ Τα ζώα
→ Αυτοεκτίμηση - Συναισθήματα
→ 28η Οκτωβρίου 1940
→ Αποταμίευση

Τον Οκτώβριο μιλήσαμε αρχικά για την οικογένειά μας, μοιραστήκαμε τις εμπειρίες μας και παρατηρήσαμε πίνακες ζωγραφικής με θέμα την Οικογένεια. Συζητήσαμε επίσης για την 3η ηλικία, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων 3ης Ηλικίας (1/10).

Έπειτα, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα των Ζώων (4/10), μιλήσαμε για τα ζώα και γνωρίσαμε τις γενικές κατηγορίες τους. Αγαπάμε τα ζώα, έτσι θελήσαμε να μάθουμε τρόπους για να τα φροντίζουμε και να τα προστατεύουμε.

Μιλώντας για τα συναισθήματα, μάθαμε ποια είναι αυτά και με ποιους τρόπους μπορούμε να τα εκφράσουμε ο ένας στον άλλο, αλλά και να τα διαχειριστούμε. Προσπαθήσαμε να γνωρίσουμε τα χρώματα μέσα από τα συναισθήματά μας. Παίξαμε διάφορα παιχνίδια και αναπτύξαμε την αυτοεκτίμησή μας μέσα από αυτά, αποκτώντας ταυτόχρονα εμπιστοσύνη στον εαυτό μας.  

Έπειτα, μάθαμε τα ιστορικά γεγονότα της 28ης Οκτωβρίου 1940, παρατηρήσαμε πίνακες ζωγραφικής με αντίστοιχα θέματα, γνωρίσαμε την Ελληνική Σημαία καθώς και τις σημαίες άλλων χωρών και συζητήσαμε για τη σημασία της Ελευθερίας και της Ειρήνης για τους λαούς της γης. 
Τιμήσαμε την Εθνική Επέτειο της 28ης Οκτωβρίου 1940, κάνοντας εργασίες ατομικές και ομαδικές, διοργανώνοντας μια γιορτή στο σχολείο μας με ποιήματα και τραγούδια (σε συνεργασία με τους μαθητές και τους δασκάλους του Δημοτικού Σχολείου) και καταθέτοντας στεφάνια στο Ηρώο του χωριού μας.


Ομαδική εργασία
Στα περιστέρια, με τη βοήθεια της κυρίας μας, 
γράψαμε τα δικά μας μηνύματα προς την Ειρήνη  

Λίγο πριν τελειώσει ο Οκτώβριος, υποδεχτήκαμε στην τάξη μας τη δεύτερη νηπιαγωγό μας, την κυρία Έλλη. Με τον ερχομό της το Ολοήμερο Τμήμα που ήταν σε αναστολή άρχισε και πάλι να λειτουργεί και εργαστήκαμε όλοι μαζί για να προσαρμοστούμε στα νέα δεδομένα. Το Ολοήμερο Νηπιαγωγείο μάς άρεσε, είχαμε περισσότερο χρόνο πια για να παίζουμε με τους φίλους μας και για να μαθαίνουμε καινούρια πράγματα.

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Αποταμίευσης (31/10), γνωρίσαμε το νόμισμα της χώρας μας, συζητήσαμε για την έννοια της αποταμίευσης και προσπαθήσαμε να την κατανοήσουμε. Παράλληλα, διαβάσαμε σχετικά βιβλία (Η Τσεπούλα και ο Κουμπαράκος, Αν κάθε μέρα), κάναμε τυπώματα νομισμάτων του ευρώ σε χαρτί με την τεχνική φροτάζ και κατασκευάσαμε τους δικούς μας κουμπαράδες.


Νοέμβριος - Αρχές Δεκέμβρη

→ Το Φθινόπωρο
→ Η Επέτειος του Πολυτεχνείου 
→ Τα δικαιώματα του παιδιού
→ Ο κύκλος του νερού
→ Διαφορετικότητα

Το μήνα Νοέμβριο ξεκινήσαμε να μιλάμε για το Φθινόπωρο και γνωρίσαμε τα χαρακτηριστικά αυτής της εποχής. Το ίδιο το Φθινόπωρο μας βοήθησε πολύ στις αναζητήσεις και στις παρατηρήσεις μας, μιας και έστειλε στο νηπιαγωγείο μας τη βαλίτσα του, γεμάτη δώρα: φθινοπωρινά φύλλα και καρπούς, πίνακες ζωγραφικής με θέμα το Φθινόπωρο και χίλια δυο άλλα καλά. 
Εμείς, αφού παρατηρήσαμε τις αλλαγές της φύσης, συζητήσαμε γι΄αυτές και παρατηρήσαμε τους πίνακες ζωγραφικής (από όλους όσους είδαμε, μας εντυπωσίασε πιο πολύ αυτός ο πίνακας του Αρτσιμπόλντο, και μας φάνηκε περίεργο και πολύ αστείο το όνομα του ζωγράφου), 


χρησιμοποιήσαμε έπειτα όλο αυτό το υλικό για να πειραματιστούμε, να κάνουμε μαθηματικά (συγκρίσεις, ταξινομήσεις) και να εμπνευστούμε για τις δημιουργίες μας. 
Παράλληλα, εργαστήκαμε ατομικά και ομαδικά με διάφορους τρόπους, μάθαμε το μικρό, μικρούτσικο τραγούδι του Φθινοπώρου, γίναμε δέντρα και φθινοπωρινά φύλλα χορεύοντας με το "Φθινόπωρο" από τις Τέσσερις Εποχές του Vivaldi, μάθαμε για το μήλο, το παρατηρήσαμε και το γευτήκαμε, γνωρίσαμε το γράμμα Φ και φτιάξαμε το δικό μας παζλ του Φ.

Το τραγούδι του Φθινοπώρου

♪♫ Το Φθινόπωρο μ΄αρέσει, τ΄αγαπώ πάρα πολύ
γιατί σμίγει τα παιδάκια στου σχολείου την αυλή.
Το Φθινόπωρο μ΄αρέσει, τ΄αγαπώ πάρα πολύ
γιατί πέφτει η βροχούλα και ποτίζει όλη τη γη.
Το Φθινόπωρο μ΄αρέσει, τ΄αγαπώ πάρα πολύ
φίλοι μου αλήθεια λέω είναι ωραία εποχή. ♫ ♪


Έπειτα, συζητήσαμε για το Πολυτεχνείο. Μάθαμε τι συνέβη τότε, είδαμε φωτογραφίες και βίντεο, ακούσαμε ηχογραφήσεις από το ραδιοφωνικό σταθμό του Πολυτεχνείου και μάθαμε τι ζητούσαν τότε οι φοιτητές, μέσα από τα συνθήματά τους. Διαβάσαμε τη Ντενεκεδούπολη της Ευγ. Φακίνου και συζητώντας τη, καταλάβαμε πως η Ελευθερία, αλλά και η Δημοκρατία, έχουν πολύ μεγάλη αξία.
Με την ευκαιρία και στα πλαίσια του Προγράμματος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, όπου μαθαίνουμε για την Ανακύκλωση, κατασκευάσαμε από άχρηστα και ανακυκλώσιμα υλικά τους ήρωες της Ντενεκεδούπολης.


Παράλληλα, ζωγραφίσαμε το περιστέρι της Ειρήνης και μάθαμε τραγούδια, τα οποία τραγουδήσαμε στο σχολείο μας, τιμώντας την επέτειο του Πολυτεχνείου. 

Μετά από το Πολυτεχνείο, και με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα των Δικαιωμάτων του Παιδιού (20/11), μιλήσαμε για τα δικαιώματά μας. Ξεκινήσαμε προσπαθώντας να σκεφτούμε και να δώσουμε απαντήσεις στην ερώτηση της κυρίας μας: "Τι χρειάζεται ένα παιδάκι για να είναι ευτυχισμένο; Τι δικαιούται και τι πρέπει να έχει"; Αφού καταγράψαμε τις απαντήσεις μας και τις συζητήσαμε, είδαμε μέσα από εικόνες και βίντεο πώς ζουν τα παιδιά σε άλλες χώρες και εντοπίσαμε ομοιότητες και διαφορές με τη δική μας ζωή και καθημερινότητα. 
Συζητήσαμε για τη Unicef και μάθαμε τρόπους που μπορούμε να προσφέρουμε υποστήριξη και βοήθεια σε παιδιά που έχουν ανάγκη. Ακούσαμε το Νανούρισμα της Unicef και φτιάξαμε το δικό μας βιβλιαράκι με τα δικαιώματά μας, για να μην τα ξεχάσουμε ποτέ.  




Λίγο πριν τελειώσει και ο Νοέμβριος, περάσαμε ακόμη μια σημαντική αλλαγή: το Νηπιαγωγείο μας μετακόμισε στο δικό του χώρο. Φύγαμε από την αίθουσα του Δημοτικού Σχολείου όπου φιλοξενούμαστε, και μεταφερθήκαμε ακριβώς δίπλα, στο κτίριο του Νηπιαγωγείου. Οι νηπιαγωγοί μας, οι γονείς μας και ο Δήμος συνεργάστηκαν, έτσι ώστε ο χώρος να συντηρηθεί, να γίνει ασφαλής για εμάς τα παιδιά, και να μεταφερθούν όλα τα πράγματά μας γρήγορα και με ασφάλεια. Η αλήθεια είναι πως εμείς τα παιδιά το θέλαμε πάρα πολύ και ανυπομονούσαμε να βρεθούμε στο δικό μας χώρο. Η αλλαγή δεν ήταν εύκολη για κανέναν μας (αν σκεφτείτε ότι πραγματοποιήθηκε μέσα σε μία μόλις ημέρα!!) αλλά το νέο μας κτίριο μας άρεσε πάρα πολύ και βάλαμε τα δυνατά μας να ομορφύνουμε τους χώρους του με τις εργασίες μας. 

Να λοιπόν πώς έδειχνε η νέα μας τάξη, τις πρώτες ημέρες μετά από τη μετακόμιση:


Σήμερα δείχνει ακόμη πιο όμορφη, καθώς πολλά πράγματα έχουν προστεθεί και οι τοίχοι μας έχουν γεμίσει: φιλοξενούν εργασίες μας και χίλια δυο άλλα πράγματα! 

Μόλις η μετακόμιση ολοκληρώθηκε, συνεχίσαμε κανονικά το πρόγραμμά μας και μιλήσαμε για τον κύκλο του νερού. Είδαμε σχετικό υλικό στον υπολογιστή, γνωρίσαμε τις ιδιότητες του νερού και απεικονίσαμε τον κύκλο του, κάνοντας μια τρισδιάστατη κατασκευή στα εικαστικά.


Έπειτα, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες (3/12), μιλήσαμε για τη διαφορετικότητα και τη μοναδικότητα των ανθρώπων. Εντοπίσαμε τις ομοιότητές μας και τις διαφορές μας με τους άλλους, και μάθαμε με βιωματικό τρόπο ότι πρέπει να σεβόμαστε τις ιδιαίτερες ανάγκες κάποιων ανθρώπων και να τους στηρίζουμε. Μάθαμε επίσης ότι πρέπει να αποδεχόμαστε όλους τους ανθρώπους, όσο διαφορετικοί κι αν είναι αυτοί από εμάς. 


Διαβάσαμε το βιβλίο "Η Αργυρώ γελάει" (Τζιν Γουίλις & Τόνυ Ρος, εκδ. Πατάκη) και το συζητήσαμε. Η Αργυρώ είναι ένα παιδάκι σαν και εμάς, η καθημερινότητά της όμως δεν είναι πάντα σαν και τη δική μας. Πώς είναι η καθημερινότητα κάποιου που δεν μπορεί να περπατήσει; Κάποιου που δεν μπορεί να μιλήσει ή να δει; Πώς θα πάει ένας άνθρωπος από τη μία πλευρά της τάξης ως την άλλη, αν δεν μπορεί να περπατήσει ή να δει; Κατανοήσαμε πως όσα εμείς θεωρούμε απλά, για τους ανθρώπους αυτούς είναι δύσκολα, αν δεν έχουν την κατάλληλη βοήθεια. 
Προσπαθήσαμε να μπούμε στη θέση τους και να νιώσουμε ό,τι νιώθουν, παίζοντας βιωματικά παιχνίδια στο χώρο: ένα παιδάκι έγινε η Αργυρώ και δυο φίλοι της προσφέρθηκαν να τη βοηθήσουν να μεταφερθεί, αφού δεν μπορεί να περπατήσει. Επειδή δεν είχαμε στην τάξη μας αναπηρικό καροτσάκι, παρά μόνο τα καρεκλάκια μας, χρησιμοποιήσαμε ένα από αυτά και ψάξαμε να βρούμε τρόπους πώς να μεταφέρουμε το παιδάκι που καθόταν επάνω του, εφόσον δεν είχε ρόδες το καρεκλάκι για να το σπρώξουμε. Είπαμε όλοι τις ιδέες μας και καταλήξαμε σε αυτή που μας φάνηκε πιο σωστή: να σηκώσουμε το καρεκλάκι, μαζί με το παιδάκι, και να το μεταφέρουμε. Ένα άλλο παιδάκι μπήκε στη θέση ενός τυφλού και εμπιστεύτηκε ένα φίλο του, για να το βοηθήσει να πάει εκεί που ήθελε. 


Παράλληλα, ζωγραφίσαμε την Αργυρώ και μάθαμε τι είναι η Νοηματική Γλώσσα και πού χρησιμεύει. Ύστερα μάθαμε και "τραγουδήσαμε" ένα τραγούδι, χρησιμοποιώντας μια μορφή Νοηματικής Γλώσσας.



Έπειτα, παρακολουθήσαμε στον υπολογιστή το βίντεο "Έλμερ, Ο Παρδαλός Ελέφαντας", βασισμένο στο ομώνυμο βιβλίο του Ντέιβιντ Μακ Κι (εκδ. Πατάκη), το συζητήσαμε και δημιουργήσαμε τον δικό μας τρισδιάστατο Έλμερ στα εικαστικά. Αφού τον ολοκληρώσαμε, τον κρεμάσαμε και στολίσαμε με αυτόν την τάξη μας.



Αυτές ήταν μερικές από τις δραστηριότητές μας κατά το Α' Τρίμηνο!

Ευχαριστούμε που ήσαστε μαζί μας! Θα τα πούμε ξανά σε λίγες μέρες!

Ως τότε, καλά να περνάτε και να μην ξεχνάτε να χαμογελάτε!


4 σχόλια: