Δευτέρα 30 Μαρτίου 2015

~ Πρόγραμμα Πολιτιστικών Θεμάτων ~ "Με τα μάτια των μοντέρνων ζωγράφων" (Β΄Μέρος: Άντι Γουόρχολ)

Συνεχίζοντας το Πρόγραμμά μας "Με τα μάτια των μοντέρνων ζωγράφων" (Πρόγραμμα Πολιτιστικών Θεμάτων, το οποίο υλοποιείται στα πλαίσια της Ευέλικτης Ζώνης), γνωρίσαμε τον ζωγράφο Άντι Γουόρχολ και την Ποπ Αρτ (Andy Warhol, Pop Art).

  Ο Άντι Γουόρχολ (6 Αυγούστου 1928 — 22 Φεβρουαρίου 1987) ήταν Αμερικανός καλλιτέχνης, ζωγράφος, γλύπτης, κινηματογραφιστής, συγγραφέας και συλλέκτης, πρωτοπόρος του κινήματος της Ποπ Αρτ. Γεννήθηκε στο Πίτσμπουργκ, από γονείς που ήταν Σλοβάκοι μετανάστες.

Έζησε στη Νέα Υόρκη, όπου εργάστηκε αρχικά σαν σχεδιαστής παπουτσιών. Έπειτα, δούλεψε σαν εικονογράφος. Η ενασχόλησή του με τη ζωγραφική ξεκίνησε στις αρχές της δεκαετίας του 1960 και αρχικά ήταν επηρεασμένη από θέματα διαφημίσεων, καθημερινά αντικείμενα και από τις εικόνες των κόμικς, δίνοντας τα πρώτα δείγματα γραφής της Ποπ Αρτ. 

Απέκτησε μεγαλύτερη φήμη δημιουργώντας πίνακες που απεικόνιζαν κουτιά σούπας της εταιρείας Κάμπελ ή μπουκάλια Κόκα Κόλα και μέχρι το 1963 παρήγαγε μαζικά τέτοιου τύπου έργα. 

Επίσης, δημιουργούσε πίνακες και μεταξοτυπίες με προσωπογραφίες διασημοτήτων, χρησιμοποιώντας φανταχτερά χρώματα.

Με τη βοήθεια του βιβλίου Γουόρχολ (Σειρά: Μεγάλοι Ζωγράφοι), μάθαμε λίγα πράγματα για τη ζωή του ζωγράφου και είδαμε πολλά από τα έργα του. Συζητήσαμε για το καθένα από αυτά, είπαμε τι μας αρέσει ή τι δεν μας αρέσει, τι μας φαίνεται ασυνήθιστο ή περίεργο, και τι συναισθήματα μας προκαλεί το καθένα. ΄Επειτα, οργανώσαμε κατάλληλα το ταμπλό μας:


Μας άρεσε πολύ το παρακάτω έργο του Γουόρχολ με τον Μίκυ Μάους και αποφασίσαμε να το κάνουμε κι εμείς.


Ο καθένας μας ζωγράφισε το δικό του Μίκυ, με σκοπό να τους ενώσουμε όλους μαζί, δημιουργώντας μια ομαδική εργασία που θα έμοιαζε πολύ με τον πίνακα του Γουόρχολ.

Όμως, είμαστε 11 παιδιά στην τάξη... και έπρεπε να έχουμε ζυγό αριθμό εργασιών, για να βγει σωστά το τελικό αποτέλεσμα.


Ο φίλος μας ο Μάκης έσωσε τελικά την κατάσταση: προσφέρθηκε να ζωγραφίσει το Μίκυ δύο φορές!! Κι έτσι, η κυρία μας ένωσε 12 εργασίες μαζί... δημιουργώντας την παρακάτω ομαδική εργασία/πίνακα!


Στο μεταξύ, η κυρία μας μάλλον κάτι είχε πάθει, γιατί μας είχε τρελάνει στις φωτογραφίες. Κάθε λίγο και λιγάκι, εκεί που παίζαμε, ή ζωγραφίζαμε, μας φώναζε έναν-έναν: "Έρχεσαι λίγο σε παρακαλώ; Να σε βγάλω μια φωτογραφία; Θα μου χαμογελάσεις; Ωραία. Πες "Τυρίίίιιιιιι!!!" ΚΛΙΚ!

Τη ρωτήσαμε τι τις ήθελε τις φωτογραφίες μας, και δεν μας έλεγε. "Δε θα σας πω! Έκπληξη!" Κι όλο κάτι έκανε με τις φωτογραφίες μας στον υπολογιστή.

Αφού δε μας έλεγε, μελετήσαμε κι εμείς τον παρακάτω πίνακα του Γουόρχολ, στον οποίο είχε ζωγραφίσει τη Βασίλισσα της Αγγλίας. Μας φάνηκε κάπως περίεργος, αλλά μας άρεσε! Προσέξαμε τα πάντα: το φόντο, τα τετράγωνα που έβαλε δίπλα στο κεφάλι της, τις διάφορες γραμμές. 

Μετά από αυτό, η κυρία μας μάς θύμισε τις φωτογραφίες που μας είχε βγάλει. "Θέλετε να τις δείτε"; μας ρώτησε. Ε, ΝΑΙ, ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ!!

Τις έφερε, και ξαφνιαστήκαμε. Οι φωτογραφίες μας ήταν όλες ασπρόμαυρες!! (να λοιπόν τι έκανε η κυρία μας μ΄αυτές στον υπολογιστή...) Επί τη ευκαιρία, μάθαμε ότι αυτού του τύπου οι κοντινές φωτογραφίες ονομάζονται "πορτρέτα" ή "προσωπογραφίες".

Μας άρεσαν πάρα πολύ! Χαμογελούσαμε όλοι σ΄αυτές και ορισμένοι από εμάς, μάλιστα, είχαν πάρει και ωραίες πόζες!

"Και τώρα, τι λέτε, να τις κάνουμε να φαίνονται σαν τη "Βασίλισσα της Αγγλίας" του Γουόρχολ"; μας ρώτησε.

Ε, ναι!!!

Στην πορεία, χάσαμε λίγο από τον αρχικό ενθουσιασμό μας: οι φωτογραφίες μας, μας άρεσαν πολύ έτσι όπως ήταν... και δε θέλαμε να τις χαλάσουμε, να τις μουτζουρώσουμε ή να τις καλύψουμε πολύ. Έτσι, αποφασίσαμε να χρησιμοποιήσουμε μόνο νερομπογιές (που θα έδιναν χρώμα, αλλά δε θα κάλυπταν τα πρόσωπά μας) και να μην κάνουμε περίεργες γραμμές, όπως είχε η Βασίλισσα.

Ο καθένας μας διάλεξε το αγαπημένο του χρώμα νερομπογιάς και πέρασε με αυτό όλη τη φωτογραφία του, χρησιμοποιώντας πινέλο. 

Μπορεί να μην κάναμε τις διάφορες γραμμές, αλλά βάλαμε όμως τα δύο μικρά τετράγωνα στη φωτογραφία, όπως τα είχε ο Γουόρχολ, δίπλα από το κεφάλι μας. Χρησιμοποιήσαμε χαρτί γλασέ για τα τετραγωνάκια και τα κολλήσαμε επάνω στη φωτογραφία.  

Αφού τελειώσαμε, κολλήσαμε τις φωτογραφίες μας στο ανακυκλωμένο χαρτί που είχαμε φτιάξει σε παλαιότερη δραστηριότητα (και το οποίο περίμενε υπομονετικά τόσο καιρό, να έρθει η σειρά του για να χρησιμοποιηθεί κι αυτό κάπου...)

Κι έτσι, αποκτήσαμε υπέροχα καδράκια για το δωμάτιό μας!

(και όχι κάποια τυχαία καδράκια... αλλά καδράκια με τις προσωπογραφίες μας, 
και μάλιστα αλά Άντι Γουόρχολ!!!)



Ευχαριστούμε που ήσαστε μαζί μας! Θα τα πούμε ξανά σε λίγες μέρες.

Ως τότε, καλά να περνάτε!!



Διευθύνσεις στο Διαδίκτυο που μας βοήθησαν στο μάθημα και μας έδωσαν ιδέες:

►Άντυ Γουόρχολ - Ξένοι Εικαστικοί

Hartaetoi. Tag Archives: Τα παιδιά ζωγραφίζουν Andy Warhol. 

Ο εφήμερος κόσμος του Αντι Γουόρχολ.

Warhol Pop Art Portraits. 


Βιβλιογραφία: 

Quaranta D. (2006). Γουόρχολ (Σειρά: Μεγάλοι Ζωγράφοι). Αθήνα: Η Καθημερινή.

Πέμπτη 26 Μαρτίου 2015

Θέμα: Εθνική Επέτειος 25ης Μαρτίου 1821

Τις προηγούμενες ημέρες στο νηπιαγωγείο μας συζητήσαμε για την 25η Μαρτίου 1821.

Μέσα από τα ιστορικά στοιχεία που μας είπαν οι κυρίες μας, μάθαμε για την Τουρκοκρατία, για την Επανάσταση των Ελλήνων έπειτα από 400 χρόνια σκλαβιάς και γνωρίσαμε τους ήρωες του 1821 και τη δράση τους. 

Μάθαμε καινούριες λέξεις, παρατηρήσαμε σχετικές με την Επανάσταση εικόνες και σιγά-σιγά, οργανώσαμε τα ταμπλό μας στην παρεούλα.


Η κυρία με την πράσινη παραδοσιακή φορεσιά (πάνω αριστερά) που ήρθε στην τάξη μας, μας εντυπωσίασε και μας έδωσε αφορμή να μιλήσουμε για τις φορεσιές των ανδρών και των γυναικών εκείνης της εποχής. 

Η φίλη μας η Ζ... ζωγράφισε πολύ όμορφα την κυρία με την παραδοσιακή φορεσιά στις ελεύθερες δραστηριότητες!


Με τη βοήθεια ενός άλλου φίλου μας, φτιάξαμε έναν τεράστιο τσολιά. 

Ο φίλος μας ξάπλωσε στο πάτωμα, κάναμε το περίγραμμα του σώματός του σε χαρτί του μέτρου και έπειτα συνεργαστήκαμε όλοι μαζί για να "ντύσουμε" τον τσολιά, χρησιμοποιώντας διάφορα χαρτιά. Έγινε κι αυτός πολύ ωραίος, και αποφασίσαμε να τον χρησιμοποιήσουμε στο σκηνικό της γιορτής μας.  

Τα μεγαλύτερα παιδιά της τάξης συνεργάστηκαν για να αντιγράψουν στην εργασία μας τις λέξεις "Ολοήμερο Νηπιαγωγείο Ροδοχωρίου".


Κάναμε και διάφορες άλλες εργασίες: ζωγραφίσαμε το "Κρυφό Σχολειό" και τους Ήρωες του 1821. Έπειτα, φτιάξαμε μια τρισδιάστατη χειροτεχνία, που απεικονίζει τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου. Όπως ήδη είχαμε μάθει, η 25η Μαρτίου είναι διπλή γιορτή για την Ελλάδα! Και εθνική επέτειος, αλλά και μεγάλη θρησκευτική εορτή!


Σειρά είχε το τσαρούχι του τσολιά... 

Κάθε ένας από μας έβαλε τα δυνατά του, για να αντιγράψει στην εργασία του τη φράση "25 Μαρτίου 1821". 
Είμαστε περήφανοι για τον εαυτό μας: όχι μόνο καταφέραμε να γράψουμε αυτή τη μεγάλη και δύσκολη φράση, αλλά τα πήγαμε και πολύ καλά!! 
Αποφασίσαμε να χρησιμοποιήσουμε κι αυτή την εργασία μας για να στολίσουμε το σκηνικό της γιορτής μας.


Στο μεταξύ, οι κυρίες μας μοίρασαν τα ποιήματά μας για τη γιορτή: κάθε παιδάκι, θα παρουσίαζε έναν ήρωα του 1821, λέγοντας κάποια λόγια γι΄αυτόν και για τη δράση του.

Παράλληλα, αρχίσαμε να μαθαίνουμε τα τραγούδια που σκοπεύαμε να τραγουδήσουμε στη γιορτή και ξεκινήσαμε τις πρόβες στο Δημοτικό Σχολείο. Όπως πάντα, η γιορτή μας θα γινόταν μαζί με τα παιδιά του Δημοτικού.

Διαβάσαμε το βιβλίο της Ευγενίας Φακίνου "Τα Ελληνάκια", το οποίο είναι ένα παραμύθι εμπνευσμένο από τα κεντήματα, τα λιθόγλυπτα, και τα υφαντά της ελληνικής λαϊκής τέχνης. 

Αφού συζητήσαμε σχετικά, εμπνευστήκαμε και δημιουργήσαμε ομαδικά το δικό μας υφαντό.


Έπειτα, διαβάσαμε την "Ειρήνη" του Αριστοφάνη (Σοφία Ζαραμπούκα, διασκευή για παιδιά) και συζητήσαμε: "Τι είναι ο Πόλεμος; Τι είναι η Ειρήνη; Ποιες είναι οι διαφορές τους; Τι συμβαίνει στον κόσμο και στους ανθρώπους όταν έχουν Πόλεμο/όταν έχουν Ειρήνη; Ποιον από τους δυο προτιμάμε εμείς και γιατί; Πώς φανταζόμαστε τον Πόλεμο/την Ειρήνη; " 

Από τις απαντήσεις μας προέκυψε πως όλοι μας προτιμάμε την Ειρήνη. Επί τη ευκαιρία, συζητήσαμε με ποιους τρόπους μπορούμε να κάνουμε την Ειρήνη να έρχεται στην τάξη μας και να μας κάνει παρέα: να είμαστε αγαπημένοι, να μη μαλώνουμε, να μη γκρινιάζουμε, να μοιραζόμαστε, να βοηθάμε, να ακούμε ο ένας τον άλλο και να σεβόμαστε ο ένας τον άλλο. Καταλάβαμε πως αν δεν τα κάνουμε αυτά, στην τάξη μας θα έρχεται ο Πόλεμος (και δεν τον θέλουμε καθόλου!!!) 

Συλλαβίσαμε τη λέξη ΕΙΡΗΝΗ, αναγνωρίσαμε τα γράμματά της και την ανασυνθέσαμε παίζοντας στην παρεούλα, πρώτα με κεφαλαία γράμματα κι έπειτα με μικρά.


Ψάξαμε να βρούμε τα γράμματα της λέξης ΕΙΡΗΝΗ σε ένα φύλλο εργασίας και ζωγραφίσαμε την Ειρήνη έτσι όπως τη φανταζόμαστε. Οι περισσότεροι από εμάς τη φαντάστηκαν ως μια όμορφη χαμογελαστή κοπέλα, με μακριά μαλλιά και με όμορφα ρούχα.


Ανήμερα της 25ης Μαρτίου βάλαμε τα καλά μας ρούχα, φορέσαμε το χάρτινο φέσι του τσολιά που είχαμε φτιάξει, και συγκεντρωθήκαμε στο σχολείο μας για να τιμήσουμε και να γιορτάσουμε την Εθνική μας Επέτειο. 

Ο καιρός ήταν πολύ άσχημος, με έντονη βροχή, αλλά εμείς δεν πτοηθήκαμε! Πήγαμε πρώτα στην εκκλησία, έπειτα συγκεντρωθήκαμε στο Ηρώο του χωριού μας, καταθέσαμε το στεφάνι μας στους Ήρωες και κατόπιν επιστρέψαμε στο χώρο του Δημοτικού Σχολείου για να παρουσιάσουμε σε σας, τους γονείς και τους φίλους μας, όλα όσα είχαμε ετοιμάσει για να τιμήσουμε την Εθνική μας Επέτειο.

Μικρότερα και μεγαλύτερα παιδιά είπαμε δυνατά και περήφανα τα λόγια μας, αναπαραστήσαμε σκηνές του 1821, τραγουδήσαμε με τη συνοδεία ζωντανής μουσικής και χορέψαμε παραδοσιακούς χορούς.






Περισσότερες φωτογραφίες από τις εκδηλώσεις μπορείτε να δείτε και στο μπλογκ "Ροδοχωρίτης", κάνοντας κλικ εδώ.

Από το μπλογκ "Ροδοχωρίτης" προέρχεται και το παρακάτω βίντεο, όπου τραγουδάμε το "Θούριο" του Ρήγα. (© video copyright by Rodochoritis, 2015. http://rodochoritis.blogspot.gr/)



Αυτές ήταν μερικές από τις δραστηριότητές μας για την 25η Μαρτίου 1821.


Ευχαριστούμε που ήσαστε μαζί μας! Θα τα πούμε ξανά σε λίγες μέρες.

Ως τότε, καλά να περνάτε και να μην ξεχνάτε να χαμογελάτε! 



Χρήσιμες Διευθύνσεις:

Ευγενία Φακίνου "Τα Ελληνάκια" (Η ιστορία, από τη σελίδα "Παιδικά")


Ευχαριστίες:

Ευχαριστούμε θερμά το Σύλλογο Γονέων & Κηδεμόνων Ροδοχωρίου για την άψογη συνεργασία και για τη βοήθειά του (ηχητική κάλυψη εκδήλωσης, μπουφές κ.ά.), καθώς και για τη συνεχή στήριξή του στις ανάγκες των σχολείων μας.

Τα νήπια και οι νηπιαγωγοί του Ολοήμερου Νηπιαγωγείου Ροδοχωρίου


Τρίτη 17 Μαρτίου 2015

Θέμα: Χελιδονίσματα

Την πρώτη εβδομάδα του Μαρτίου, καλωσορίσαμε το Μάρτη και την Άνοιξη στο νηπιαγωγείο μας και αναβιώσαμε το έθιμο της "Χελιδόνας", τραγουδώντας τα "Χελιδονίσματα".

Πρόκειται για ένα πάρα πολύ παλιό έθιμο, που έχει τις ρίζες του στην αρχαία Ελλάδα και διατηρείται ακόμη σε αρκετές περιοχές της χώρας.   

Το έθιμο έχει ως εξής: την πρώτη Μαρτίου (ή στις 21 Μαρτίου που είναι η εαρινή ισημερία), τα παιδιά γυρνάνε στα σπίτια κρατώντας ένα ομοίωμα χελιδονιού που έχουν φτιάξει (την "χελιδόνα") και τραγουδούν ένα είδος καλάντων για την άνοιξη (τα "χελιδονίσματα"). Η "χελιδόνα" άλλοτε στολίζεται με φύλλα και λουλούδια, κι άλλοτε με κουδουνάκια και πολύχρωμα χαρτιά, αναλόγως την περιοχή.

Τα κάλαντα διαφοροποιούνται από περιοχή σε περιοχή (οι στίχοι, κυρίως), όλα όμως καλωσορίζουν την άνοιξη και αποχαιρετούν το χειμώνα. 


Εμείς ξεκινήσαμε τις δραστηριότητές μας μιλώντας για το Μάρτη, μάθαμε παροιμίες που σχετίζονται μ΄αυτό το μήνα του χρόνου και φορέσαμε τα "μαρτάκια" μας (βραχιολάκια από κόκκινο και λευκό νήμα) για να μη μας κάψει ο ήλιος. 

(Η αλήθεια είναι ότι ειδικά στις πρώτες μέρες του Μαρτίου ο ήλιος δεν εμφανίστηκε και πολύ, αλλά εμείς δεν πτοηθήκαμε...!!)

Οργανώσαμε το ταμπλό μας με τις κατάλληλες εικόνες και με τις παροιμίες και μάθαμε τα Χελιδονίσματα.


Έπειτα,  ζωγραφίσαμε το Μάρτη, και μέσα στην κατασκευή μας φυλάξαμε τις παροιμίες που μάθαμε.


Μιλήσαμε επίσης για τα χελιδόνια, μάθαμε ότι είναι αποδημητικά πουλιά και ότι αυτή την εποχή επιστρέφουν πίσω στη χώρα μας, γνωρίσαμε τα χαρακτηριστικά τους, τι τρώνε, πώς χτίζουν τις φωλιές τους και πώς μεγαλώνουν τα μικρά τους.

Αφού τα καταλάβαμε όλα αυτά, συνεργαστήκαμε για να κατασκευάσουμε μια χελιδονοφωλιά με απλά υλικά και την κρεμάσαμε στην τάξη μας.


Έπειτα, αποφασίσαμε να στολίσουμε ανοιξιάτικα την πόρτα μας! 

Την αφορμή μας την έδωσε η κυρία Άνοιξη, η οποία ήρθε στο Νηπιαγωγείο μας για να μας κάνει παρέα. Μας είπε ότι είχε βαρεθεί το φόρεμά της και μας ζήτησε να της φτιάξουμε ένα καινούριο, λουλουδάτο, ανοιξιάτικο φόρεμα. Άλλο που δε θέλαμε εμείς! Της το φτιάξαμε, κολλώντας επάνω της πολλά μικρά χρωματιστά χαρτάκια για κέικ, το ένα δίπλα στο άλλο. Έγινε πολύ όμορφη! Την κολλήσαμε στην πόρτα μας και για να μην είναι μόνη της, ζωγραφίσαμε πολλά λουλούδια που ξέρουμε ότι της αρέσουν, τα κολλήσαμε κι αυτά γύρω της, προσθέσαμε κι έναν ήλιο, ένα χελιδόνι και μια λιβελλούλα... και η πόρτα μας ήταν έτοιμη!

Από τότε, κάθε πρωί, η κυρία Άνοιξη μας καλωσορίζει...


Σειρά είχε η κατασκευή της χελιδόνας. Ο καθένας μας χρωμάτισε διάφορα λουλούδια, και ετοιμάσαμε τη "χελιδόνα" μας χρησιμοποιώντας το εσωτερικό χαρτονένιο ρολό που έχουν τα χαρτιά κουζίνας, ως βάση. Πάνω του στερεώσαμε τη χελιδόνα, τα λουλούδια, φύλλα και ένα κουδουνάκι.


Ήμασταν έτοιμοι πια για να πούμε τα κάλαντα! Θέλαμε να ξεκινήσουμε από το Δημοτικό Σχολείο, και μετά να κάνουμε μια βόλτα στο χωριό και να τα πούμε και εκεί, όμως ο καιρός δε μας βοήθησε καθόλου... σχεδόν κάθε μέρα ήταν βροχερός, κρύος και ομιχλώδης, και δεν μπορούσαμε να βγούμε και να κάνουμε μεγάλες αποστάσεις. 

Έτσι, επισκεφθήκαμε τελικά μόνο το Δημοτικό Σχολείο και τραγουδήσαμε τα "χελιδονίσματα" σε κάθε τάξη.


Σας ευχόμαστε χαρούμενη Άνοιξη!

Ευχαριστούμε που ήσαστε μαζί μας! Θα τα πούμε ξανά σε λίγες μέρες.

Ως τότε, καλά να περνάτε και να μην ξεχνάτε να χαμογελάτε!!


Σάββατο 14 Μαρτίου 2015

~ Πρόγραμμα Πολιτιστικών Θεμάτων ~ "Με τα μάτια των μοντέρνων ζωγράφων" (Α΄Μέρος: Πάουλ Κλέε)

Από τον Ιανουάριο ως και το Μάρτιο, στο Νηπιαγωγείο μας "τρέχει" ένα Πρόγραμμα Πολιτιστικών Θεμάτων, με τίτλο: 

"Με τα μάτια των μοντέρνων ζωγράφων"

Το Πρόγραμμα υλοποιείται στα πλαίσια της Ευέλικτης Ζώνης (η οποία είναι ένα καινοτόμο πρόγραμμα, που λειτουργεί εντός του υποχρεωτικού ωρολόγιου προγράμματος. Σκοπός της είναι να εξασφαλίσει στον εκπαιδευτικό το θεσμικό και χρονικό πλαίσιο για να μελετήσει η τάξη του θέματα που παρουσιάζουν ενδιαφέρον για τους μαθητές, ακολουθώντας τρόπους που δεν είναι εύκολο να εφαρμόσει στο συμβατικό πρόγραμμα). (πηγή)

Καθ΄όλη τη διάρκεια του Προγράμματος, στόχος μας είναι να γνωρίσουμε πέντε διαφορετικούς μοντέρνους ζωγράφους και τα έργα τους, να έρθουμε σε επαφή με ισάριθμα ζωγραφικά κινήματα, καθώς και να προσεγγίσουμε με διάφορες τεχνικές το ύφος τους και την τεχνοτροπία τους. 

Οι πέντε ζωγράφοι είναι:

Πάουλ Κλέε (Paul Klee, Μοντέρνα Αφηρημένη Τέχνη)

Άντι Γουόρχολ (Andy Warhol, Ποπ Αρτ)

Ζορζ Σερά (George-Pierre Seurat, Πουαντιγισμός)

Βασίλι Καντίνσκι (Wassily Kandinsky, Εξπρεσσιονισμός)

Τζάκσον Πόλοκ (Jackson Pollock, Αφηρημένος Εξπρεσσσιονισμός)


_____________________


Πρώτο από όλους, γνωρίσαμε τον Πάουλ Κλέε


Ο Πάουλ Κλέε (18 Δεκεμβρίου 1879 – 29 Ιουνίου 1940) ήταν Γερμανός ζωγράφος. Γεννήθηκε κοντά στη Βέρνη (Ελβετία) από γονείς μουσικούς. Ο Κλέε έμαθε να παίζει βιολί στα 7 του χρόνια και στα 11 έγινε μέλος της ορχήστρας της Μουσικής Εταιρείας της Βέρνης. 

Αυτό που τον κέρδισε όμως και αυτό που αγαπούσε περισσότερο να κάνει, ήταν η ζωγραφική - παρόλο που οι γονείς του δεν ήθελαν ο γιος τους να ζωγραφίζει. 

Ο Κλέε ήθελε τα έργα του να δείχνουν απλά, σαν να τα είχε κάνει παιδί. Στην πραγματικότητα, όμως, τα δούλευε με μεγάλη προσοχή. Συνολικά, δημιούργησε περισσότερα από 9.000 έργα.

Ο Κλέε ζωγράφιζε πάντοτε με κέφι και χαρά - απλώς άρχιζε να σχεδιάζει και οι γραμμές γίνονταν σχήματα. "Ένας πίνακας" έλεγε "είναι απλώς μια γραμμή που βγήκε για περίπατο". Στη συνέχεια περνούσε σε χρώματα και σκιές, προσθέτοντας και αφαιρώντας πράγματα μέχρι να νιώσει ότι η δουλειά του βρισκόταν σε ισορροπία, ότι ήταν "σωστή"! 


Με τη βοήθεια του βιβλίου της Susanna Partsch "Κλέε", μάθαμε για τη ζωή του ζωγράφου και είδαμε πολλά από τα έργα του. Συζητήσαμε για το καθένα από αυτά, είπαμε τι μας αρέσει ή τι δεν μας αρέσει, τι μας φαίνεται ασυνήθιστο ή περίεργο, και τι συναισθήματα μας προκαλεί το καθένα. ΄Επειτα, οργανώσαμε κατάλληλα το ταμπλό μας:


Προσέξαμε ότι ο ζωγράφος χρησιμοποιούσε συχνά τα γεωμετρικά σχήματα στα έργα του, και αποφασίσαμε να δοκιμάσουμε κι εμείς να "ζωγραφίσουμε", χρησιμοποιώντας σχήματα. Να μερικές από τις "ζωγραφιές" που κάναμε στην παρεούλα:



Ο Κλέε έλεγε πως "Ένας πίνακας είναι απλώς μια γραμμή που βγήκε για περίπατο". Μας άρεσε αυτή η άποψη. Πώς όμως μπορεί μια γραμμή να πάει περίπατο σε έναν πίνακα; Δοκιμάσαμε στο χαρτί μας: ξεκινήσαμε κάνοντας μια γραμμή μονοκοντυλιά, την οποία "ταξιδέψαμε" πότε από εδώ και πότε από εκεί, άλλοτε πάνω και άλλοτε κάτω. 


Παρατηρήσαμε πως η γραμμή μας, ταξιδεύοντας, είχε δημιουργήσει στο χαρτί μας διάφορα περίεργα σχήματα. Τα χρωματίσαμε και φτιάξαμε έτσι εκπληκτικούς πίνακες!


Παρακολουθήσαμε στον υπολογιστή δυο βίντεο για τον Κλέε, και μάθαμε πως μερικά από τα έργα του είχαν "ρυθμό". Δημιουργήσαμε ένα λεκτικό και ηχητικό μοτίβο για να θυμόμαστε το "ρυθμό" ενός συγκεκριμένου έργου του, και με τη βοήθεια του μοτίβου αναπαραστήσαμε το ρυθμό του έργου αυτού στο χαρτί μας.   





Έπειτα, μελετήσαμε τον πίνακα του Κλέε "Ο Μαύρος Πρίγκιπας" και προσπαθήσαμε να τον αναπαράγουμε με κηρομπογιές, όπως μπορούσε ο καθένας.

"Ο Μαύρος Πρίγκιπας"



Μελετήσαμε και τον πίνακα Senecio (Old man/Ηλικιωμένος άνδρας) και τον ζωγραφίσαμε με το δικό μας τρόπο, φτιάχνοντας ένα καδράκι.

Senecio (Old man/Ηλικιωμένος άνδρας) 


Με αφορμή τον πίνακά του "Κάστρο και Ήλιος" που είχαμε αναρτημένο και στο ταμπλό μας, κάναμε διάφορες δραστηριότητες.

"Κάστρο και Ήλιος"

Αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε μια τεράαααστια πόλη, χρησιμοποιώντας μόνο σχήματα για τα κτίρια, όπως ακριβώς είχε κάνει και ο Κλέε στο συγκεκριμένο πίνακα. 

Αρχικά, σχεδιάσαμε στο χαρτί μας με μολύβι το περίγραμμα διαφόρων σχημάτων που είχαμε στο νηπιαγωγείο.  Όπου δυσκολευτήκαμε, ειδικά οι μικρότεροι από εμάς, μας βοήθησε λιγάκι η κυρία μας.


Έπειτα, χρησιμοποιήσαμε νερομπογιές και βάψαμε τα σχήματα με τα χρώματα που μας άρεσαν. Συμφωνήσαμε να χρησιμοποιήσουμε όλοι το ίδιο χρώμα για τον ουρανό, γιατί είχαμε σκοπό να ενώσουμε όλες μαζί τις ζωγραφιές μας για να φτιάξουμε την τεράστια πόλη και δε θέλαμε να διαφέρει ο ουρανός, από εργασία σε εργασία. Θέλαμε η πόλη μας να έχει μια οπτική συνέχεια.


Στο τέλος, η κυρία μας ένωσε τις εργασίες μας τη μία με την άλλη, και χαρήκαμε πολύ με το αποτέλεσμα. Η πόλη μας ήταν ΤΕΡΑΣΤΙΑ!! (Και δεν σας κρύβουμε πως βρήκαμε το έργο μας καλύτερο από αυτό του Κλέε με το Κάστρο...) 
☺ 


Κολλήσαμε την πόλη μας ψηλά στον τοίχο του νηπιαγωγείου και σχεδόν κάλυψε το μήκος του, από άκρη σε άκρη!!

Στις ελεύθερες δραστηριότητες επίσης, ανασυνθέσαμε το Κάστρο του Κλέε με διάφορα σχήματα, φτιάξαμε ανεμόμυλους και χίλιες δυο άλλες κατασκευές.



Ευχαριστούμε που ήσαστε μαζί μας! Θα τα πούμε ξανά σε λίγες μέρες.

Ως τότε, καλά να περνάτε και να μην ξεχνάτε να χαμογελάτε!!


Διευθύνσεις στο Διαδίκτυο που μας βοήθησαν στο μάθημα και μας έδωσαν ιδέες:

►Χρωματοϊστορίες - Κλέε (βίντεο): 

►Paul Klee (βίντεο): https://www.youtube.com/watch?v=CzkwPUR2onk

►Ο Πάουλ Κλέε μιλάει με ένα παιδί (φύλλα εργασίας): 

►Αναλύοντας τον ιδιοφυή Πάουλ Κλέε: 

►Ζωγραφίζοντας μια πόλη με την τεχνοτροπία του Paul Klee: 

Βιβλιογραφία: 

Partsch, S. (2005). Κλέε (Πάουλ Κλέε, 1879-1940). Αθήνα: Εκδόσεις Taschen/Γνώση